
Momenteel is er voldoende ruimte voor plaatsing voor beide groepen, zowel groeps- als individuele begeleiding.

ONS AANBOD

Wat doet welzien?
Welzien biedt onderwijstoeleidende dagbesteding en zowel tijdens als na de dagbesteding mogelijkheden voor individuele en groepsbegeleiding in verschillende vormen. Tijdens de dagbesteding wordt er gewerkt met een aantal vaste activiteiten per dag en krijgen kinderen daarnaast de ruimte om hun eigen interesses te ontwikkelen en naar te luisteren. De doelen zijn per kind verschillend, maar richten zich onder andere op leren ontspannen en tot rust komen, emotieregulatie vaardigheden, sociale vaardigheden, en zelfvertrouwen. Naast de dagbesteding zijn er verschillende activiteiten en groepen waar kinderen en jongeren (op advies) aan deel kunnen nemen:
​
-
Dungeons & Dragons groepen
-
Faalangstreductietraining
-
Move2be3
-
(Jeugd)zorg binnen onderwijs
-
Ontwikkel- en verrijkingsgroep
-
Individuele didactische ondersteuning en verrijking


Dungeons & Dragons
Dungeons & Dragons (ookwel ‘DnD’) is een rollenspel waarin spelers – met een door henzelf ontwikkeld eigen karakter – samen door een verhaal spelen, onder leiding van een spelleider. We hebben ondervonden dat DnD zich goed leent aan het ontwikkelen van enkele basisvaardigheden, en gebruiken het graag als middel om laagdrempelig hiermee aan de slag te gaan. Bovendien sluit DnD aan bij de interesses van een grote groep binnen Welzien en kunnen zij hier hun fantasie en interesses goed in kwijt.
Tijdens het spel rekenen spelers voortdurend: bonussen optellen, schade berekenen en bepalen hoe ver je nog kan wegrennen nadat je aan een monster bent ontsnapt. Zo oefenen ze spelenderwijs hun rekenvaardigheid.
Verschillende karakters hebben verschillende vaardigheden, kwaliteiten en zwakke punten. Hierdoor moeten de spelers samenwerken om door het verhaal heen te spelen. Op deze manier oefenen spelers met afstemmen op anderen, overzicht krijgen van een situatie en het bedenken van een gezamenlijk plan van aanpak.
DnD moedigt aan om te experimenteren en van fouten te leren, Het principe ‘faal vooruit’ staat vaak centraal: een mislukte poging geeft je alsnog informatie waarop je verder kan bouwen. Dit helpt met leren omgaan met mislukking, creatief naar een probleem kijken, en het aangaan van faalangst.
Sommige spelers groeien zelfs uit tot spelleider, Het is mooi om te zien hoe een verlegen speler zich kan ontwikkelen tot een spelleider die een groep aan diens lippen heeft hangen, en zo diens leiderschapskwaliteiten kan vergroten.
De spelmomenten vinden plaats op vaste momenten in de week, met een begeleider als spelleider of mede-speler. Dungeons and Dragons is een mooie kans om samen laagdrempelig te werken aan rekenvaardigheid, communicatie, talenten inzetten en kenbaar maken, plannen, en samenwerking.
​
Indien u hier meer over wilt weten, kunt u contact met ons opnemen.
Faalangstreductietraining
Faalangst komt veel voor bij (hoog)begaafde en hooggevoelige kinderen. Zowel persoonlijke eigenschappen van het kind als eerdere ervaringen kunnen maken dat een kind bang is om fouten te maken en daardoor niet tot leren komt. In de faalangstreductietraining gaat Marlies met het kind individueel of in groepsverband aan de slag met de training 'Zeker in balans'. Dit is een training van acht wekelijkse lessen die enerzijds als doel heeft om de faalangst te verminderen en anderzijds het ontwikkelen van strategieën om met de faalangst om te gaan. De training richt zich op het toepassen van aspecten van Rationele Emotieve Therapie, ontspanningsoefeningen, en brain-gym oefeningen om om te gaan met faalangst. Daarnaast wordt gewerkt aan het zelfvertrouwen van het kind door cognitieve- en gedragsoefeningen.
Indien u hier meer over wilt weten, kunt u contact met ons opnemen.


Move2be3
Be-gaafd – Be-weeg – Be-wust
Move2be3 is er voor kinderen en jongeren – hoogbegaafd, minder begaafd, beweeglijk of juist wat rustiger – die door middel van beweging meer bewustwording van zichzelf willen ontwikkelen.
Iedere jongere, ongeacht zijn of haar beweeglijkheid, kan baat hebben bij de begeleiding en coaching van Move2be3.
Oprichters Raoul en Roël hebben beiden een sportachtergrond en zijn gediplomeerde sportinstructeurs. Vanuit hun ervaring in het begeleiden van hoogbegaafde en hoogbewuste kinderen en jongeren, én na het volgen van het jaarprogramma HB in ontwikkeling, is hun visie en werkwijze ontstaan.
We zien dat kinderen die zijn vastgelopen – of dreigen vast te lopen – juist via fysieke activiteit hun ontwikkeling weer op gang kunnen brengen. Door sport en beweging aan te bieden, verlagen we de drempel om in gesprek te gaan en te werken aan belangrijke vaardigheden die soms ontbreken. Dit werkt vaak veel beter dan directe, verbale begeleiding.
Wanneer kinderen vastlopen, trekken ze zich vaak terug en ontwikkelen ze overlevingsmechanismen waardoor ondersteuning, zeker binnen de schoolsituatie, minder goed aansluit. Vanuit deze complexe situaties gaan wij samen met het kind op zoek naar een passende en prettige route vooruit.
Omdat ieder kind uniek is, werken wij niet met vaste stappen of standaardtrajecten. Onze begeleiding is altijd maatwerk. We sluiten zoveel mogelijk aan bij de beleving, het tempo en het niveau van het kind. Of dat nu via boksen, koken, schaken, golfen of vissen is, het gaat erom dat de activiteit aansluit bij zijn of haar interesses.
Het startpunt is altijd het opbouwen van een vertrouwensrelatie, van waaruit we samen toewerken naar een doel dat voortkomt uit de jongere zelf – eigen regie staat centraal.
​
De individuele begeleiding vindt plaats op maandag, dinsdag, of donderdag na de dagbesteding (15.30 - 17.00).
Indien u hier meer over wilt weten, kunt u contact met ons opnemen.
Didactische ondersteuning
Jeugdzorg binnen onderwijs
In de richtingsfase kan Welzien – in afstemming met de (nieuwe) school - tijdelijk individuele begeleiding bieden in de klas. Uit ervaring weten we dat bij een (gefaseerde) terugkeer naar school de nabijheid van een vertrouwde begeleider van Welzien ondersteunend kan zijn bij het vertrouwd raken van het kind in de nieuwe schoolse setting. Op deze manier kan het kind vanuit een veilige basis wennen aan de nieuwe verwachtingen en groep, en uitdagingen bespreekbaar maken. Zodoende kan het kind al vanaf het begin succeservaringen opdoen én ervaren in de klas, waardoor de terugkeer naar het onderwijs sneller verloopt.
Individuele didactische begeleiding
In de activeringsfase biedt Marlies Wery didactische ondersteuning om de overgang naar een passende school te vergemakkelijken. Gedurende deze fase kan het kind 1 tot 3 uur per week aan opbouwende lessen deelnemen. Er wordt samen met het kind gezocht naar effectieve leermethodes, gekeken welke leeromgeving het meest passend is, en welke onderwerpen het kind lastig of juist leuk vindt. De lessen hebben als doel om het kind te prikkelen en uit te dagen. Wanneer een (nieuwe) school in beeld is, worden de lessen aangepast zodat het kind vertrouwd raakt met de lesmethodes en kunnen de lessen zich tevens richten op het wegwerken van eventuele hiaten.
Ontwikkel- en verrijkingsgroep
Op de donderdag vindt de ontwikkel- en verrijkingsgroep plaats. Deze groep wordt gegeven door Marlies Wery en richt zich op het bieden van verrijkingsopdrachten om de kinderen cognitief te prikkelen. Het doel van deze lessen is het (opnieuw) vertrouwd raken met onderwijs in groepsverband, het cognitief prikkelen van kinderen, en ervaren dat leren ook (weer) leuk kan zijn. Bovendien kan in deze lessen gewerkt worden aan vaardigheden zoals samenwerking, afstemming, en verscheidene didactische basisvaardigheden. Aanvullende informatie over deze groep, zoals het programma en de achtergrond, kunt u hier vinden.
Indien u meer wilt weten over een of meerdere van onze vormen van didactische begeleiding, kunt u contact met ons opnemen.
